جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 40709
    تاریخ انتشار : 27 آذر 1392 13:42
    تعداد بازدید : 271

    20 درصد خودروهای مشمول معاینه فنی در طول سال مراجعه می‌کنند

    20 درصد خودروهای دولتی پایتخت به دلیل آلایندگی در معاینه فنی رد شدند

    مدیر بهره برداری مراکز معاینه فنی تهران گفت: تنها 20 درصد خودروهایی که مشمول معاینه فنی هستند در طول سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و تست های لازم را پاس می کنند.

    erfan-9-23.jpg

    به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طاهریان طی نشستی که در مرکز معاینه فنی بیهقی صبح امروز برگزار شد، افزود: در شش ماهه نخست امسال از دو میلیون و نیم خودرویی که مشمول معاینه فنی هستند تنها 250 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

    وی با بیان اینکه سه درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، خودروهای دولتی هستند، افزود: در گزارش شش ماهه نخست سال 92 اعلام شده 20 درصد خودروهای دولتی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند از نظر گازهای آلاینده مردود اعلام شده‌اند.

    وی ادامه داد: همچنین 12 درصد خودروهای شخصی و 9 درصد از تاکسی‌ها نیز در این تست رد شده‌اند. اما می‌توان گفت با توجه به اینکه تاکسی‌ها پیمایش زیادتری در شهر دارند به دلیل اینکه دو بار در سال به مراکز معاینه فنی رجوع می‌کنند گازهای خروجی کمتری تولید می‌کنند.

    مدیر بهره برداری مراکز معاینه فنی تهران گفت:‌در سال 91، 67 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند فاقد نقص ایمنی بوده و 17 درصد به دلیل عیوب ایمنی قابل رویت رد شده بودند.

    به گفته طاهریان 15 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند کاتالیست خود را بر می‌دارند و 8.5 درصد ماشین‌ها نیز کاتالیست داشته اما این قطعه غیرفعال است.

     

    هزینه تعویض کاتالیست 600 هزار تا دو میلیون تومان

    مدیر بهره برداری مراکز معاینه فنی تهران هزینه بالای قطعه کاتالیست خودروها را دلیل عدم استفاده مردم از آن دانست و افزود: هزینه تعوض کاتالیست از 600 هزار تا دو میلیون تومان است و زمان تعویض آن نیز پس از دو سال است.

    طاهریان با بیان اینکه معاینه فنی خودروها باعث کاهش 23 درصدی کاهش آلودگی هوا می‌شود افزود: قطعه کاتالیست تا 30 برابر حجم خروجی گازهای آلاینده اگزوزها را کاهش می‌دهد و اگر بخواهیم برای استفاده بیشتر از این قطعه و توجه به تعویض آن را در بین مردم جای بیاندازیم باید بودجه‌ای اختصاص و به مردم یارانه داده شود.

    وی با اشاره به طرح‌های مقطعی مراکز معاینه فنی تهران برای خدمات رسانی بیشتر به شهروندان اظهار کرد: به عنوان مثال تا پایان آذرماه سه مرکز معاینه فنی آبشناسان، بیهقی و سراج که ساعت کاری آنها تا چهار بعد از ظهر است تا ساعت شش بعد از ظهر به مردم خدمت رسانی می‌کنند. همچنین در روزهای جمعه، دو مرکز بیهقی و آبشناسان از ساعت هشت تا دو بعد از ظهر به روی مردم باز هستند.

    وی گفت: بر خلاف آنچه که مردم گمان می‌کنند 71 درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند بار اول قبول شده و 22 درصد نیز بار دوم تست‌های معاینه فنی را پاس کرده‌اند. 4.5 درصد نیز در مرحله سوم و کلا 1.2 درصد از خودروها معاینه فنی نگرفته‌اند.

    وی با اشاره به پایین بودن تعرفه خدمات معاینه فنی اظهار کرد: پایین بودن تعرفه‌ها باعث می‌شود که بخش خصوصی انگیزه لازم برای فعالیت در آن را نداشته باشد چرا که برای تهیه دستگاه‌ها، تعمیر و تعویض آنها بر اساس قیمت جهانی باید هزینه کرد اما درحالی که سایر کشورها 80 دلار برای خدمات معاینه فنی دریافت می‌کنند تعرفه آن در ایران 11 هزار تومان است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
22283555
اکنون :
5